Van links naar rechts; Imke Hofmans, Nanda van Heerde en Brenda van Soest.

“We vragen nu ook écht hoe het met medewerkers gaat, fysiek én emotioneel”

In de praktijk: klantcase Malderburch

Mike Bruggeman

Een stevige basis voor verandering

In 2023 stond Malderburch voor een grote uitdaging:
de nieuwe koers Eén Malderburch vormgeven zonder de dagelijkse zorg uit het oog te verliezen. Bestuurder
Mike Bruggeman omschrijft het treffend: “Om te kunnen varen, moest eerst de boot gemaakt worden.” Er was geen tijd voor een uitgebreid missie- en visietraject; het moest direct beter voor bewoners, medewerkers én de organisatie.

Capaciteitsmanagement was voor ons geen Excel-oefening, maar een cultuurverandering.”

Mike Bruggeman

bestuurder

De juiste hulp op het juiste moment

Om deze complexe verandering succesvol te doorlopen, koos Malderburch voor capaciteitsmanagement als fundament. Dit ging verder dan alleen planning; het raakte het gedrag en de cultuur binnen de organisatie. Daarom is AAG-expert Nanda van Heerde betrokken om vanuit een onafhankelijke en vakinhoudelijke positie te begeleiden. Zo kregen teamleiders en het management meer grip op planning en roostering, en kregen ook zorgteams meer eigenaarschap over hun dagindeling.

Samen bouwen aan vertrouwen en eigenaarschap

Een belangrijk uitgangspunt was: betere diensten voor én door medewerkers. Veel zorgprofessionals gaven aan de voorkeur te hebben voor langere diensten en een stabiele, passende bezetting. Dit vormde de aanleiding voor verdiepende sessies met zorgteams waarin onderwerpen als functiedifferentiatie, zorgspreiding en inzetbaarheid concreet werden gemaakt. Nanda: “Met kaartspellen werkten teams aan 8-uursdiensten: welke taken horen daarbij, wie voert ze uit en op welk moment?” Mike vult aan: “Altijd met het perspectief: ‘Ken je mij? Ken je de cliënt?’”

Ook de nieuwe cao speelde een belangrijke rol. Tactisch planner Imke Hofmans: “We willen medewerkers wekelijks binnen een aantal redelijke dagen aan hun contracturen laten komen. Dat is niet alleen wenselijk, maar straks ook nodig.”

Het was soms spannend, maar het vertrouwen in het plan en de ruimte om gevoelens te bespreken, hielpen om vol te houden.”

Brenda van Soest

operationeel planner

De inrichting van een professionele planafdeling, met operationeel planner Brenda van Soest en Imke Hofmans, gaf verdere structuur aan deze verandering. Brenda herinnert zich dat het soms spannend was, maar dat het vertrouwen in het plan en de ruimte om gevoelens te bespreken, hielpen om vol te houden. Met een helder planbeleid en praktisch handboek kregen planners en medewerkers duidelijkheid en regie. Dit leidde tot betere samenwerking met zorgteams, slimme functiedifferentiatie en uiteindelijk een interne flexpool die de wendbaarheid vergroot.

Meetbare resultaten die ertoe doen

Sinds januari ziet Malderburch echt de vruchten van deze aanpak: financieel draait de organisatie positief, het verzuim daalt en medewerkers zijn meer tevreden. Door scherp te sturen op werktijd, functiemix, plus/min-uren en verlof ontstond er meer rust en overzicht. Medewerkers hebben én een vaste basis én de vrijheid om periodiek te kiezen op welke diensten ze werken. Dat zorgt voor meer vaste gezichten op de afdelingen en betere samenwerking tussen teams.

We willen medewerkers wekelijks binnen een aantal redelijke dagen aan hun contracturen laten komen. Dat is niet alleen wenselijk, maar straks ook nodig.”

Imke Hofman

tactisch planner

Malderburch zet nu de volgende stap met het programma De kracht van samen, waarin zorg en welzijn steeds meer samen met vrijwilligers, familie en zorgondersteuners worden georganiseerd. Ook het welzijn van medewerkers staat centraal: “We vragen nu ook écht hoe het met medewerkers gaat, fysiek én emotioneel,” aldus Mike Bruggeman. Dit vraagt een cultuur die durft te veranderen en flexibel is, maar bovenal ruimte schept om als het lastig, moeilijk of zwaar is, juist dat bespreekbaar te maken.

“We zijn er nog niet, maar de basis staat stevig,” zegt Mike. “Capaciteitsmanagement is nooit ‘af’, maar met deze fundering blijven we groeien.”

Vooruit kijken met vertrouwen

Een vaste basis én vrijheid in diensten: dat geeft medewerkers het gevoel dat het rooster weer van hén is.”

Mike Bruggeman

bestuurder

In deze podcast bespreken Imke Witlox (manager interim & detachering) en Johan van Houwelingen hoe je met arbeidsmarkt- en HR-strategieën écht het verschil kunt maken: van strategische personeelsplanning tot persoonlijke roostering en ontwikkeling van leidinggevenden.

Wil je graag meer weten over dit onderwerp?

Van links naar rechts; Imke Hofmans, Nanda van Heerde en Brenda van Soest.

“We vragen nu ook écht hoe het met medewerkers gaat, fysiek én emotioneel”

In de praktijk: klantcase Malderburch

Samen bouwen aan vertrouwen en eigenaarschap

Een belangrijk uitgangspunt was: betere diensten voor én door medewerkers. Veel zorgprofessionals gaven aan de voorkeur te hebben voor langere diensten en een stabiele, passende bezetting. Dit vormde de aanleiding voor verdiepende sessies met zorgteams waarin onderwerpen als functiedifferentiatie, zorgspreiding en inzetbaarheid concreet werden gemaakt. Nanda: “Met kaartspellen werkten teams aan 8-uursdiensten: welke taken horen daarbij, wie voert ze uit en op welk moment?” Mike vult aan: “Altijd met het perspectief: ‘Ken je mij? Ken je de cliënt?’”

Ook de nieuwe cao speelde een belangrijke rol. Tactisch planner Imke Hofmans: “We willen medewerkers wekelijks binnen een aantal redelijke dagen aan hun contracturen laten komen. Dat is niet alleen wenselijk, maar straks ook nodig.”

De juiste hulp op het juiste moment

Om deze complexe verandering succesvol te doorlopen, koos Malderburch voor capaciteitsmanagement als fundament. Dit ging verder dan alleen planning; het raakte het gedrag en de cultuur binnen de organisatie. Daarom is AAG-expert Nanda van Heerde betrokken om vanuit een onafhankelijke en vakinhoudelijke positie te begeleiden. Zo kregen teamleiders en het management meer grip op planning en roostering, en kregen ook zorgteams meer eigenaarschap over hun dagindeling.

Een stevige basis voor verandering

In 2023 stond Malderburch voor een grote uitdaging:
de nieuwe koers Eén Malderburch vormgeven zonder de dagelijkse zorg uit het oog te verliezen. Bestuurder
Mike Bruggeman omschrijft het treffend: “Om te kunnen varen, moest eerst de boot gemaakt worden.” Er was geen tijd voor een uitgebreid missie- en visietraject; het moest direct beter voor bewoners, medewerkers én de organisatie.

Meetbare resultaten die ertoe doen

Sinds januari ziet Malderburch echt de vruchten van deze aanpak: financieel draait de organisatie positief, het verzuim daalt en medewerkers zijn meer tevreden. Door scherp te sturen op werktijd, functiemix, plus/min-uren en verlof ontstond er meer rust en overzicht. Medewerkers hebben én een vaste basis én de vrijheid om periodiek te kiezen op welke diensten ze werken. Dat zorgt voor meer vaste gezichten op de afdelingen en betere samenwerking tussen teams.

De inrichting van een professionele planafdeling, met operationeel planner Brenda van Soest en Imke Hofmans, gaf verdere structuur aan deze verandering. Brenda herinnert zich dat het soms spannend was, maar dat het vertrouwen in het plan en de ruimte om gevoelens te bespreken, hielpen om vol te houden. Met een helder planbeleid en praktisch handboek kregen planners en medewerkers duidelijkheid en regie. Dit leidde tot betere samenwerking met zorgteams, slimme functiedifferentiatie en uiteindelijk een interne flexpool die de wendbaarheid vergroot.

We willen medewerkers wekelijks binnen een aantal redelijke dagen aan hun contracturen laten komen. Dat is niet alleen wenselijk, maar straks ook nodig.”

Imke Hofman

tactisch planner

Het was soms spannend, maar het vertrouwen in het plan en de ruimte om gevoelens te bespreken, hielpen om vol te houden.”

Brenda van Soest

operationeel planner

Mike Bruggeman

Capaciteitsmanagement was voor ons geen Excel-oefening, maar een cultuurverandering.”

Mike Bruggeman

bestuurder

Malderburch zet nu de volgende stap met het programma De kracht van samen, waarin zorg en welzijn steeds meer samen met vrijwilligers, familie en zorgondersteuners worden georganiseerd. Ook het welzijn van medewerkers staat centraal: “We vragen nu ook écht hoe het met medewerkers gaat, fysiek én emotioneel,” aldus Mike Bruggeman. Dit vraagt een cultuur die durft te veranderen en flexibel is, maar bovenal ruimte schept om als het lastig, moeilijk of zwaar is, juist dat bespreekbaar te maken.

“We zijn er nog niet, maar de basis staat stevig,” zegt Mike. “Capaciteitsmanagement is nooit ‘af’, maar met deze fundering blijven we groeien.”

Vooruit kijken met vertrouwen

Een vaste basis én vrijheid in diensten: dat geeft medewerkers het gevoel dat het rooster weer van hén is.”

Mike Bruggeman

bestuurder

In deze podcast bespreken Imke Witlox (manager interim & detachering) en Johan van Houwelingen hoe je met arbeidsmarkt- en HR-strategieën écht het verschil kunt maken: van strategische personeelsplanning tot persoonlijke roostering en ontwikkeling van leidinggevenden.

Wil je graag meer weten over dit onderwerp?